W nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025 maturzyści już po raz trzeci przystąpią do egzaminu maturalnego z informatyki w nowej formule 2023. Podobnie jak w ostatnich latach, uczniowie muszą być gotowi na kolejne modyfikacje egzaminu maturalnego. Na szczęście, są to jednak korzystne zmiany, które wprowadzają dodatkowe ułatwienia dla tegorocznych maturzystów.
W tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje o zmianach przewidzianych w formule egzaminu w nadchodzącym roku szkolnym, a także czego spodziewać się na egzaminie maturalnym z informatyki w 2025 roku.
Uszczuplona podstawa programowa
W pierwszych dwóch latach obowiązywania nowej formuły 2023, egzamin maturalny z informatyki odbywał się na podstawie specjalnych wymagań edukacyjnych wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19, które ograniczały zakres zagadnień teoretycznych i problemów algorytmicznych.
Według pierwotnych planów, maturzyści mieli w 2025 roku po raz pierwszy zmierzyć się z egzaminem obejmującym zakresem pełną podstawę programową z informatyki rozszerzającym zakres wymagań o dodatkowe zagadnienia.
W czerwcu 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło jednak zmiany w podstawie programowej i wymaganiach maturalnych, wprowadzając uszczuploną o około 20% podstawę programową, która zastępuje wcześniejsze, specjalne wymagania egzaminacyjne.
Nowe wymagania egzaminacyjne
Ze względu na nowo wprowadzone wymagania merytoryczne, na egzaminie maturalnym z informatyki w 2025 roku pojawią się te same zagadnienia jak na egzaminach w poprzednich latach, uzupełnione o wybrane zagadnienia z uszczuplonej podstawy programowej.
W stosunku do lat ubiegłych na egzaminie znajdziemy zadania dotyczące dodatkowych zagadnień teoretycznych (szyfrowanie, grafy), jak również problemów algorytmicznych rozwiązywanych za pomocą programowania dynamicznego (przykładowo problem wydawania reszty). Na maturze z informatyki nie pojawią się już za to zagadnienia związane z wybranymi zagadnieniami algorytmicznymi, takimi jak geometria obliczeniowa, czy metoda Monte Carlo.
Matura z informatyki w 2025 r. będzie obejmowała zagadnienia teoretyczne (takie jak systemy liczbowe, grafika komputerowa, cyberbezpieczeństwo, prawo autorskie, sieci komputerowe), umiejętności praktyczne (programowanie, arkusz kalkulacyjny, bazy danych), jak również metody i techniki algorytmiczne.
Dołącz do zajęć maturalnych online.
Próg punktowy
Plany związane z nową formułą egzaminu maturalnego 2023 zakładały wprowadzenie w roku szkolnym 2024/2025 progu zdawalności egzaminu, wprowadzającego wymóg uzyskania wyniku minimum 30% lub wyższego z co najmniej jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym, aby uzyskać pozytywny wynik egzaminu maturalnego.
Projekt zmian w egzaminie maturalnym przedstawiony przez MEN w lipcu 2024 r. zakłada jednak przesunięcie wprowadzenia progu zdawalności o kolejne dwa lata (2024/2025 i 2025/2026).
W związku z tym na egzaminie maturalnym w 2025 roku możemy spodziewać się utrzymania dotychczasowych zasad, według których wystarczy uzyskać co najmniej 30% z przedmiotów obowiązkowych i jedynie przystąpić do egzaminu z przedmiotu dodatkowego, przykładowo z informatyki, aby zdać egzamin maturalny.
Podsumowanie
Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie opisanych w artykule zmian, których możesz spodziewać się na egzaminie maturalnym z informatyki w 2025 roku.
Wymagania egzaminacyjne w 2025 r. obejmą te same zagadnienia jak w poprzednich latach, uzupełnione o dodatkowe zagadnienia z uszczuplonej podstawy programowej.
W najbliższych latach możemy spodziewać się braku wymaganego progu zdawalności egzaminu z informatyki.
Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci najważniejsze informacje o maturze z informatyki w 2025 roku. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o formie egzaminu i tematach pojawiających się na maturze z informatyki, zapraszamy Cię do przeczytania artykułu Matura z Informatyki - Arkusze maturalne.
Jeżeli interesuje Cię przygotowanie do egzaminu z informatyki w ramach kursu maturalnego, serdecznie zapraszamy Cię na nasz roczny kurs do matury z informatyki, który rozpoczyna się we wrześniu. Źródła: