top of page

Czy sztuczna inteligencja pomaga w edukacji? Wady i zalety AI

Sztuczna inteligencja (AI) nieustannie rozwija się w wielu obszarach, a jednym z nich jest edukacja. W tym sektorze oferuje m.in. dostosowanie nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów oraz ułatwienie pracy nauczycieli. Ale czy rzeczywiście jest skuteczna – i czy możemy wykorzystać ją już dziś? W tym artykule postanowiliśmy zadać sobie to pytanie. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, dlatego dokładnie przeanalizowaliśmy wady i zalety sztucznej inteligencji w procesie edukacyjnym. Zapraszamy do przeczytania!






Potencjał AI w edukacji


W tradycyjnym modelu edukacji trudno zapewnić pełne dostosowanie materiałów do różnorodnych stylów i tempa nauki. Sztuczna inteligencja w edukacji może wprowadzić ogromną zmianę na tym polu. Umożliwia analizę danych, które odzwierciedlają specyficzne mocne strony i trudności uczniów. Dzięki temu nauczyciele mogą łatwiej i szybciej monitorować postępy i dostosowywać metody oraz poziom trudności w zależności od wyników analizy.


Sztuczna inteligencja wspiera też proces nauki ucznia, zastępując nauczyciela – np. przy odrabianiu zadań domowych. Ważne jest jednak, by uczniowie wiedzieli, jak korzystać z technologii z rozsądkiem. Dla takich dzieci już dziś powstają inicjatywy edukacyjne, w tym Olimpiada Sztucznej Inteligencji – która zachęca młodych uczestników do eksploracji zaawansowanych technologii. Takie wydarzenia pozwalają dzieciom rozwijać swoje zainteresowanie AI poprzez wyzwania dopasowane do ich poziomu wiedzy. Inną formą nauki technologii jest np. szkoła programowania dla dzieci. Kursy programowania dla dzieci zapewniają młodym nowe umiejętności, które przydadzą się na rynku pracy – ale przede wszystkim zapoznają z rolą technologii w życiu codziennym.




Odkryj pasję do programowania.




Zalety sztucznej inteligencji w edukacji


Zalety sztucznej inteligencji w edukacji obejmują przede wszystkim usprawnienie rutynowych procesów i odciążenie nauczycieli. Dzięki automatyzacji zadań administracyjnych AI pomaga zarządzać wieloma formalnościami i obowiązkami szkolnymi, które nie wymagają bezpośredniego zaangażowania człowieka. Automatyzacja takich zadań jak sprawdzanie obecności, wystawianie ocen na podstawie wyników testów czy monitorowanie postępów uczniów sprawia, że nauczyciele mogą zaoszczędzić czas. W tym czasie mogą skupić się na bardziej wartościowych aspektach edukacji, takich jak indywidualne podejście do uczniów, rozwijanie ich zainteresowań, pomoc wychowawcza i wsparcie w trudniejszych etapach nauki.



Mniej powtarzalne zadania, które można powierzyć sztucznej inteligencji


Jednym z bardziej zaawansowanych zastosowań AI jest przetwarzanie języka naturalnego, które znacząco ułatwia interakcję uczniów z narzędziami edukacyjnymi. Dzięki przetwarzaniu języka naturalnego, systemy AI mogą odpowiadać na pytania uczniów i rozwiązywać ich problemy w zrozumiałej formie. Uczniowie mogą zadawać pytania lub prosić o wyjaśnienie trudnych tematów bez potrzeby używania skomplikowanej terminologii technicznej, a AI reaguje na te potrzeby w sposób dostosowany do ich poziomu wiedzy. Dlatego nowoczesne narzędzia edukacyjne są bardziej przyjazne i dostępne dla uczniów o różnych umiejętnościach i poziomach zaawansowania.


AI pozwala także na precyzyjne analizowanie danych dotyczących uczniów, aby wspomóc indywidualizację procesu edukacyjnego. Dzięki zbieranym danym nauczyciele mogą zidentyfikować mocne strony oraz obszary wymagające poprawy u każdego ucznia, aby dostosować proces nauczania do konkretnego przypadku. Przykładem tych działań może być np. tworzenie materiałów edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego ucznia – AI może generować ćwiczenia, testy i zadania, które są adekwatne do poziomu wiedzy ucznia i jego tempa przyswajania wiedzy.


Sztuczna inteligencja w edukacji wpływa pozytywnie zaangażowanie i motywację do pracy – uczniów, ale też nauczycieli! Poznając sztuczną inteligencję z bliska – ze wszystkimi jej zaskakującymi możliwościami – uczniowie chętnie odkrywają coraz to ciekawsze funkcjonalności i testują AI, jednocześnie się ucząc. To wprowadza element ekscytacji do codziennej rutyny. Za to wykorzystanie sztucznej inteligencji w takich obszarach jak np. automatyzacja zadań administracyjnych, daje nauczycielom więcej przestrzeni do rozwijania młodych talentów i pracy z pasją, bez uprzykrzającej dzień, rutynowej papierologii. W połączeniu z przetwarzaniem języka naturalnego AI może również dostarczać narzędzi do szybkiego tworzenia raportów i analiz postępów ucznia – narzędzia AI dostarczą więc nauczycielom jeszcze więcej wiedzy o uczniach. Bazując na niej, możemy rozwijać cały system edukacyjny i ukierunkować go jeszcze lepiej na wzmacnianie każdego ucznia z osobna, a nie całości grupy.



Wady sztucznej inteligencji w edukacji


Sztuczna inteligencja nie przedostanie się zbyt łatwo do codziennego użytku w szkołach – i trudność w osiągnięciu odpowiednich do tego warunków to jedna z największych wad. Wiele placówek boryka się z ograniczonymi budżetami i niechęcią wobec zmian w tradycyjnym modelu nauczania. Wprowadzenie sztucznej inteligencji wiąże się z wysokimi kosztami – zakup oprogramowania, nowoczesnego sprzętu komputerowego, a także zapewnienie wsparcia technicznego i szkoleniowego dla nauczycieli i administracji generuje spore wydatki. Większość placówek po prostu nie ma środków na inwestycje w technologie oparte na AI. Wdrożenie nowoczesnych systemów często pozostaje w sferze planów, a w rzeczywistości placówki są zmuszone do wyboru bardziej podstawowych potrzeb, takich jak utrzymanie infrastruktury czy materiały dydaktyczne.


Ograniczone budżety szkół to tylko część problemu. W Polsce szkolnictwo od lat boryka się z trudnościami finansowymi, a środki przeznaczane na edukację często są niewystarczające nawet na pokrycie bieżących potrzeb, nie wspominając o innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. Zakup i utrzymanie sprzętu AI to wydatki nie tylko jednorazowe, lecz także ciągłe, obejmujące regularne aktualizacje systemów, serwisowanie urządzeń i przeszkolenie kadry nauczycielskiej. Nawet jeśli szkoły zdecydują się na inwestycję w AI, mogą napotkać trudności z pozyskaniem środków na stałe utrzymanie takiego rozwiązania – to prowadzi do sytuacji, w której zakupione technologie szybko się dezaktualizują i przestają spełniać swoje funkcje.



Kulturowa obawa przed wykorzystaniem AI


Kolejnym istotnym wyzwaniem jest opór przed zmianą. W Polsce, gdzie tradycyjny model nauczania jest głęboko zakorzeniony, zarówno nauczyciele, jak i rodzice oraz dyrektorzy szkół często patrzą na nowe technologie z dystansem. Sztuczna inteligencja w edukacji jest postrzegana przez wielu jako abstrakcyjna innowacja, która może zbyt drastycznie zmienić sposób, w jaki uczniowie uczą się i wchodzą w interakcje z nauczycielami. Istnieje obawa, że technologia zdominuje proces nauczania, a ludzki aspekt edukacji zostanie zepchnięty na dalszy plan. W polskich szkołach tradycyjny model, w którym nauczyciel odgrywa centralną rolę jako przewodnik i mentor, jest bardzo silny i uznawany za fundament procesu edukacyjnego. Wprowadzenie AI może być odbierane jako zagrożenie dla tego modelu.



Naruszenie bezpieczeństwa danych i ograniczone postępy ucznia


Rodzice często obawiają się, że sztuczna inteligencja w edukacji może negatywnie wpłynąć na rozwój interpersonalny ich dzieci. Budzi się strach, że nadmierne korzystanie z technologii, zamiast wspierać naukę, może doprowadzić do uzależnienia od narzędzi cyfrowych i osłabić umiejętności społeczne uczniów. W niektórych przypadkach rodziców i nauczycieli martwi tez bezpieczeństwo danych i ryzyko naruszenia prywatności, ponieważ technologie AI często gromadzą i analizują dużą ilość informacji o postępach i zachowaniach uczniów.



Podsumowanie – sztuczna inteligencja w polskiej edukacji


Sztuczna inteligencja w procesie nauczania wydaje się być perfekcyjnym narzędziem. W końcu może pomóc dostosować materiały i styl nauki do potrzeb ucznia, podejmować decyzje zgodne z indywidualnymi uwarunkowaniami i dokonuje automatyzacji procesów najbardziej powtarzalnych i żmudnych – w tym papierologii. Analiza danych o uczniach może też wesprzeć w skupianiu się na obszarach nauki wymagających poprawy. Jednak – czy wykorzystanie sztucznej inteligencji w szkole to dobry pomysł i czy faktycznie już dziś może ona pomóc w edukacji w naszych szkołach?


Odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi – może, a na drugie – raczej nie. Po pierwsze, istnieją obawy związane z kwestiami prywatności czy bezpieczeństwa danych. Niektórzy rodzice też spodziewają się, że dzieci – pracując coraz więcej z technologiami – zatracą zdolności interpersonalne czy krytyczne myślenie. Dlatego AI w edukacji nie wydaje się być w 100% bezpiecznym i pozytywnym pomysłem – najpierw musimy odpowiednio zabezpieczyć się przed zagrożeniami, które może nieść.


Temat uczniów nie jest prosty, ale do tego wszystkiego dochodzą ograniczenia ze strony szkół. I to największy problem z wdrożeniem sztucznej inteligencji do polskiej edukacji. Ograniczenia finansowe i kulturowe w publicznych szkołach, które powstrzymują nas od zmiany, są aktualnie silniejsze niż korzyści płynące z AI. Aby rozwój AI w nauce był możliwy w codziennej pracy, w każdej szkole, musimy zadbać o większy budżet dla placówek oraz – przede wszystkim – zmianę nastawienia: nauczycieli, dyrektorów i rodziców. Dlatego tak – AI w edukacji będzie fantastycznym narzędziem, ale aktualnie nie uczestniczy jeszcze w polskich szkołach publicznych i zapewne minie parę lat, zanim się do nich przedostanie. Dlatego warto samodzielnie wykorzystać AI do wspierania rozwoju swojego dziecka – oraz zapoznać go z najnowszymi technologiami i narzędziami, kiedy publiczne placówki nie są jeszcze w stanie.



FAQ


  1. Czy sztuczna inteligencja może pomóc w edukacji uczniów w Polsce?


Tak, sztuczna inteligencja ma potencjał, aby wspierać edukację. Może pomagać nauczycielom m.in. monitorować postępy uczniów, oszczędzać czas, dopasowywać styl nauczania i materiały do konkretnych potrzeb bądź wykrywać obszary wymagające wsparcia. Jednak w Polsce dostęp do tych technologii jest ograniczony przez brak środków i obawę przed zmianą.


  1. Jakie są główne przeszkody wprowadzenia AI w polskich szkołach?


Główne przeszkody to ograniczone budżety szkół oraz opór przed zmianą. Wiele placówek edukacyjnych nie dysponuje środkami na zakup sprzętu i szkolenia związane z AI, a tradycyjne podejście do nauczania powoduje, że nauczyciele, dyrektorzy i rodzice często obawiają się wpływu technologii na rozwój interpersonalny uczniów.


  1. Czy sztuczna inteligencja może zastąpić nauczyciela?


AI może wspierać nauczycieli, przejmując powtarzalne zadania administracyjne i dostarczając narzędzi do personalizacji nauki, ale nie zastąpi nauczyciela w całości. Bezpośrednia interakcja jest kluczowa dla rozwoju zdolności interpersonalnych i krytycznego myślenia, dlatego AI powinna być jedynie wsparciem, a nie zamiennikiem dla nauczyciela.


Kursy programowania dla dzieci i młodzieży.

bottom of page